Jak na násobilku?
Protože občas čtu ve vašich mailech, že se někteří Kulíšci s násobilkou trošku potýkají, pokusím se vám tady na jedno místo dát různé pomůcky, návody či rady, jak na to. Budu to vysvětlovat na násobení a dělení 3, ale platí to úplně pro všechny násobilky.
Nejdříve pár slov obecně k učení.
Každý jsme trochu jiný a proto každému vyhovuje jiný způsob. Někomu stačí vnímat jen zrakem, někdo si to musí spojit se sluchem a ještě někdo jiný si učivo potřebuje doslova ohmatat. Vyzkoušejte si to, Kulíšci, a sami zjistíte, co vám bude vyhovovat nejvíce.
Manipulace s předměty
- tohle je nejnázornější a tím bych začala. Při učení násobilce 3 budete potřebovat 30 nějakých drobných předmětů (knoflíků, dílků z Lega, fazolí...) a tuto podložku s mističkami (buďto si ji vytiskněte nebo překreslete).
- Násobení - např. 5 . 3 : do každé mističky dám 3 knoflíky, zaplním 5 mističek....spočítám, kolik knoflíků je to celkem, můžu sčítat 3+3+3+3+3 = 15
- Dělení na části (např. Rozděl 12 bonbonů 3 dětem. Kolik dostane každé dítě?) 12 : 3 : Vezmu 12 knoflíků, označím si 3 misky a rozdávám po jednom knoflíku do těchto tří misek tak dlouho, až mi žádný knoflík nezbude. Spočítám, kolik je knoflíků v každé misce.
- Dělení po částech (např. Máš 12 bonbonů, dej každému 3. Kolik dětí dostane bonbony?) opět 12 : 3 : Vezmu 12 knoflíků, do každé misky dám tři knoflíky. Rozdávám tak dlouho, až mi žádný knoflík nezbude. 12 - 3 - 3 - 3- 3 - 3. Spočítám, kolik misek jsem zaplnila.
Vybarvování (křížkování) čtverečků
- další skvělá názorná pomůcka. Pro znázornění můžete použít čtverečkovaný papír, který máme v sešitě, pro hru, která je níže, budou lepší čtverečky o str. půl centimetru.
- Násobení 6 . 3 : Vybarvím (zakřížkuju) 3 čtverečky v řadě a takových řad po 3 čtverečcích pod sebou vybarvím celkem 6. Spočítám všechny vybarvené (zakřížkované) čtverečky. 3+3+3+3+3+3 = 18 (Mám 6 řad po 3 čtverečcích.)
Pokud se naučíte znázorňovat násobení takto na čtverečkovaném papíře, budete mít později velkou výhodu při počítání obsahu čtverce a obdélníka. - Dělení 15 : 3 : Vybarvím 3 čtverečky, pod nimi další 3 čtverečky, pod nimi další 3 čtverečky...a stále u toho počítám po třech, až dojdu k číslu 15 (3, 6, 9, 12, 15). Spočítám, kolik řad mám vybarvených.